Як технології можуть змінити культурні та креативні індустрії? — КУСТ
Як технології можуть змінити культурні та креативні індустрії? Гід

Як технології можуть змінити культурні та креативні індустрії?

Партнерський матеріал

Цифрові технології продовжують впливати на різні сфери економіки та змінювати їх. Культура не є виключенням, тому зараз активно розвивається ринок CultTech. Він націлений на розширення аудиторії культурних продуктів, спрощення доступу до творів мистецтва, а також полегшення та автоматизацію різних процесів у культурній сфері. До таких технологій можна віднести віртуальну та доповнену реальність, використання штучного інтелекту, блокчейну та алгоритмів. 

Розповідаємо, що це за технології та як їх можна використовувати у сферах ККІ.

Віртуальна та доповнена реальність

Віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність уже досить активно використовуються у різних культурних сферах, особливо у кіноіндустрії. VR дає змогу організовувати культурний простір де завгодно, а за допомогою AR можна презентувати інформацію аудиторії новими способами. 

Проєкт "Мона Ліза: за склом" (Mona Lisa: Beyond the Glass) 

У 2019 році Лувр уперше використав формат віртуальної реальності та дав відвідувачам можливість ближче познайомитися з легендарним портретом Мони Лізи. За допомогою VR-гарнітури можна було "переступити" захисне скло картини, ознайомитися з процесом створення та більше дізнатися про саму загадкову натурницю. Крім того, потрапити у віртуальний світ "Мони Лізи" можна не тільки у Парижі. За наявності необхідної гарнітури на шедевр можна подивитися з будь-якої точки світу за допомогою різних VR-платформ.

Додаток “Тустань"

Україна також має приклади впровадження цифрових технологій у культурній сфері. Одним із таких є додаток із функцією доповненої реальності для державного історико-культурного заповідника "Тустань" у Львівській області.

Спочатку за допомогою комп’ютерної графіки було розроблено 3D-модель п’яти будівельних періодів дерев’яної забудови фортеці у IX-XIII століттях. Це було зроблено за допомогою технологій лазерного сканування та комп’ютерного моделювання дерев’яного спорудження. А у 2018 році на його базі було розроблено додаток "Тустань" з функцією AR. Тепер, перебуваючи біля реальних Тустанських скель, можна побачити віртуальний стародавній оборонний комплекс у період його найбільшого розквіту.

Штучний інтелект (Artificial intelligence)

Штучний інтелект може бути корисним для комунікації зі своєю аудиторією та для залучення нової. Зараз для музеїв, виставок та для популяризації мистецтва у цілому активно створюються чат-боти. Наприклад, чат-бот інформаційної кампанії "Мистецтво хоче знайомитись" від Українського культурного фонду.

Чат-бот від музею "Будинок Анни Франк"

Дім-музей Анни Франк в Амстердамі запустив свій бот для Facebook Messenger у 2017 році. Бот може надавати інформацію як про Анну Франк, так і про Другу світову війну. Завдяки можливості самостійно навчатись та самовдосконалюватись він дедалі краще розуміє наміри користувача і контекст його пошуків.

Блокчейн 

Блокчейн у мистецтві дає змогу полегшити перевірку автентичності творів, підтвердження права власності у віртуальному просторі, а також комунікацію між митцем та потенційними покупцями.

Seezart

Платформа Seezart дозволяє створювати сертифікати автентичності для творів мистецтва, а також миттєво перевіряти походження будь-якої роботи, занесеної до системи. Вона розрахована як на художників, які вже мають сертифікати та можуть самостійно виходити на ринок, так і на колекціонерів і арт-дилерів, які бажають захиститися від підробок. Розробники сподіваються, що в майбутньому Seezart стане чимось на зразок децентралізованого каталогу мистецтва.

Алгоритми

Алгоритми можна використовувати для аналізу великих масивів інформації та для проведення досліджень культурних та креативних індустрій. У майбутньому це може покращити діяльність самої індустрії, промоцію культурних продуктів та залучення нової аудиторії. 

Actionable Data: Venue Insights for Cultural Empowerment (ADVICE)

Цей проєкт був підтриманий грантовою програмою ЄС "Креативна Європа" у 2019 році. Автори проведуть крос-секторальне дослідження поведінки аудиторії, яке потім поширять серед організацій культурних і креативних індустрій. За допомогою цього дослідження планується поліпшити діджитал-маркетинг і промоцію культурних заходів та розширити можливості культурних продуктів для нової аудиторії.

Наразі Європейський Союз активно підтримує розвиток CultTech. В рамках найбільшої грантової програми "Креативна Європа", яка надає фінансову підтримку культурному, креативному та аудіовізуальному секторам, відкрито конкурс "Поєднання культури та аудіовізуального контенту через цифрові технології". За його підтримки представники ККІ мають змогу отримати від 300 тис. євро на реалізацію проєктів на стику культури та цифрових технологій. Детальніше з конкурсом можна ознайомитися на сайті програми.

Текст: Тетяна Єршова, комунікаційна менеджерка Національного бюро програми ЄС "Креативна Європа" в Україні

Поділитися: