Росіяни обурені українською мовою, піснями і якістю, але не можуть припинити грати.
У топах популярних тем кінця 2024 року став реліз "S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля", який відбувся 20 листопада. У перші два дні розробники продали 1 мільйон копій гри. Разом з тим почались обговорення української культурної спадщини, проблем Зони відчуження. У соцмережах пригадують відомі франшизи та спостерігають за черговими факапами росіян.
Навіть народні депутати під час засідання Верховної Ради у четвер, 21 листопада, з трибуни привітали вихід української відеогри "S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля", повідомляє Громадське.
У цій статті зібрали найцікавіше, що крутиться довкола цієї теми.
Як там "S.T.A.L.K.E.R. 2", не підкачали?
"S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля" – відеогра у жанрі постапокаліптичного шутера, що продовжує легендарну серію S.T.A.L.K.E.R. Проєкт розроблено українською студією GSC Game World. Спочатку реліз планувався на весну 2022 року. На момент повномасштабного вторгнення росії в Україну подружжя розробників Євген та Марія Григоровичі працювали над сіквелом вже 4 роки. Загалом гру чекали більше 15 років.
КУСТ поспілкувався з дніпрянами Антоном та Ярославом, які поділилися враженнями від гри.
"Другий S.T.A.L.K.E.R. – це відчуття ностальгії та справдження очікувань. Гра сподобалась своїм стилем, зануренням у світ Зони відчуження, достатньою складністю та атмосферою. І звісно механіками впливу на хід дій у Зоні", – каже Антон, який грає 15 годин на тиждень.
Ярославу, який за іграми проводить до 28 годин на тиждень, теж сподобалась друга частина. Деякі локації були змінені до невпізнаваності, але розробники зберегли характерні деталі, завдяки яким можна впізнати місця, де гравець перебував раніше.
"Вона передає атмосферу попередників, а завдяки українізації стала ще привабливішою. З моменту "Тіні Чорнобиля" минуло 17 років і зміни у графіці стали очевидними. Додані локації з "Чистого Неба" та "Поклику Прип’яті", з’явилися нові аномалії, угрупування та види мутантів", – каже Ярослав.
Порівнювати за якістю усі частини гри – неможливо, адже "Тінь Чорнобиля," "Чисте Небо" та "Зов Прип’яті" залишаються живими легендами і культовою серією, яка тепер доповнилася новою частиною, що продовжує історію із уже знайомими персонажами, додає Антон.
Роки очікування та розробники, які загинули, боронячи Україну
Перша гра S.T.A.L.K.E.R. вийшла 20 березня 2007 року. Її другу частину анонсували у 2010, а реліз був запланований на 2012 рік. Після закриття студії у 2011 році, команда вирішила продовжувати роботу і весь рік працювала безкоштовно. Були пошуки нових інвесторів, але у 2012 розробка гри була припинена.
"Причина, чому ми не можемо продовжити розробку Stalker 2, полягає в тому, що ми та наші нові інвестори не змогли дійти згоди з власником прав на інтелектуальну власність", – написали тоді на своїй сторінці розробники. Почалась розробка нової гри "Survarium".
Гру "S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля" повторно анонсували у 2018 році. 30 грудня 2020 на YouTube опублікували перший офіційний тизер. Реліз переносили кілька разів і напередодні повномасштабного вторгнення назвали нову дату – 8 грудня 2022 року. Однак війна все змінила.
Була і хвиля хакерських атак: росіяни викрали матеріали гри "S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl" та загрожували оприлюдненням, якщо українські розробники не виконають 3 їхні вимоги: вибачитись перед гравцями з росії та білорусі, розблокувати користувача NF Star в офіційному Discord та повернути у гру російську локалізацію. Розробники м’яко направили хакерів слідом за російським кораблем.
Такі дії лише лише спонукали команду активізувати процеси українізації. Наприклад, одного з головних героїв зіграв актор театру та кіно, а нині боєць 12-ї бригади спецпризначення "Азов" Олександр "Сей" Лаптій. Про це повідомили РадіоЛюкс.
Чоловік розповів, що з нього була зроблена 3D-модель. Знімання проходили до повномасштабного вторгнення росії і тривали всього кілька днів. За час створення гри Олександр встиг приєднатися до лав ЗСУ, а вже у 2023 році командування відпустило його, щоб він попрацював над озвучкою.
До речі, 450 треків, що лунають у грі, 40 – українські.
Актор Григорій Бакланов, зірка серіалу "Спіймати Кайдаша", також озвучив 23 персонажі. Записи тягнулись більше року.
Один із розробників "S.T.A.L.K.E.R. Чисте небо" гейм-дизайнер Володимир Єжов (позивний Вус) у перші дні повномасштабного вторгнення пішов захищати Україну та, на жаль, 22 грудня 2022 року загинув під Бахмутом.
Ще однією втратою для команди стала смерть актора озвучення, який теж став на захист держави. Олексій Хільський родом із Кам’янського, зіграв одного з головних персонажів у грі – капітана Зотова. Це одна з останніх його робіт. Чоловік загинув 17 серпня 2023 року під час виконання бойового завдання на Запорізькому напрямку.
Культурна спадщина, Гаррі Поттер, Відьмак та інші пасхалки
Пасхалки (англ. "Easter eggs") – це приховані елементи, повідомлення або функції, які розробники додають до гри, фільму, програми чи іншого медіапродукту. Вони часто створені з метою здивувати, потішити або заохотити уважних гравців чи глядачів до дослідження. Пасхалки можуть бути жартами, посиланнями на інші проєкти, цитатами, секретними локаціями чи сценами, які не впливають на основний сюжет, але додають продукту шарму й глибини.
"Культурні меседжі зустрічають нас ще на початку шляху, але чим далі, тим більше "пасхалок" та елементів українізації, яка, на мою думку, дуже доречна та вливається у сюжет та світ Зони відчуження", – розповідає Антон.
"Хоча шутер від першої особи не акцентує увагу на поточному конфлікті росії та України, тонкі проблиски українського націоналізму проглядають крізь нього: кольори прапора на коробці сірників, поле маків, що символізує моторошне місце спочину загиблих воїнів", – написав оглядач сайту про відеоігри Eurogamer Брендан Колдвелл.
У грі також з'явилися автобусні зупинки з мозаїками, які є унікальним явищем української культури, що поєднує народне мистецтво та місцеву ідентичність.
Розробники S.T.A.L.K.E.R. 2 підійшли з великою увагою до відтворення мозаїк. Щоб максимально точно передати атмосферу, творці досліджували українську архітектуру, збирали фото, відвідували місця, які хотіли відтворити, а також використали фотореалістичну графіку, повідомляє 24 канал.
Олег Левій, дослідник монументального мистецтва, зауважив, що розробники гри не просто копіювали зупинки, а змінювали їх.
"До прикладу, бандурист на одній з мозаїк, скоріше за все, взятий з мозаїки Степана Кириченка "Українська пісня" в Києві. Це включає вже творчу складову, адже розробники не просто копіювали зупинки, а змінювали їх. Направду, в Прип'яті і Чорнобилі є дуже багато геніальних мозаїк Івана Литовченка, унікальний вітраж Віктора Блінова і вони всі заслуговують на репрезентацію і у грі, і не тільки", – розповів дослідник.
"Через гру, зокрема, для іноземців відбувається персоналізація наших воїнів і українців взагалі. Це дуже обережна, а не брутальна чи нахабна пропаганда, яка дуже позитивно презентує нас на весь світ", – коментує для Укрінформ Ярослав Ємельяненко, співзасновник туроператора "Чорнобиль Тур" та Волонтерського центру "Чорнобиль", затятий геймер у минулому.
Дніпрянин Антон знайшов кілька "пасхалок" у грі, зокрема за мотивами "Гаррі Поттера", "Назад у майбутнє" та "Відьмака". А також лімітовані відеокарти МСІ та енергетик, мапу з гри "DayZ" та відсилання до знаменитого "стрибка віри" з Assassin's Creed.
"Це спогади цілого покоління геймерів, які періодично перепроходять одну й ту ж гру заради емоцій та ностальгії. А ще вихід S.T.A.L.K.E.R. 2 зараз є доцільним на хвилі порівнянь проєктів українського виробництва та російського ***, яке ніхто не купує", – каже Антон.
Обурення росіян
S.T.A.L.K.E.R. 2 принципово йде без російської озвучки, а команда розробників присвятила гру захисникам України – тим, хто бореться за свободу сьогодні, і тим, хто віддав за неї життя. У фінальних титрах гри можна знайти звернення українською та англійською мовами:
Хоча російська влада заборонила громадянам завантажувати та грати в "S.T.A.L.K.E.R. 2", мешканці країни-агресора продовжують шукати способи обійти заборону попри ризик кримінального провадження. Але неабияке обурення у них викликає саме українська озвучка гри.
Наприклад, одного з російських блогерів зачепила пісня "Українська лють", яка звучить у "S.T.A.L.K.E.R. 2". Це кавер-версія легендарної італійської партизанської композиції "Bella, ciao", виконана співачкою Христиною Соловій на початку повномасштабного вторгнення рф в Україну.
Та росіяни пішли далі, заступник голови комітету Держдуми рф з інформаційної політики Антон Горєлкін запропонував "очистити гру від можливого екстремізму, створити російську озвучку та продавати її на VK Play", а зібрані кошти спрямувати на потреби російських окупантів, які воюють проти України🤡
"Як гра з російського культурного феномену перетворилася на заборонений проєкт?" – пишуть на сторінках російських новин, забуваючи, що "S.T.A.L.K.E.R" ніколи не був російським.
А російський журналіст Даніїл Конін витратив 30 годин на гру "S.T.A.L.K.E.R. 2", щоб розказати, як багато в ній багів. Варто зауважити – розробники заклали на гру від 45 до 100 годин.
"На жаль, після тривалого проходження виявилося, що недоліків у проєкту набагато більше. Перший і найголовніший – жахливий технічний стан", – написав журналіст і порадив розробникам використовувати той самий "рушій", що і російська гра "Atomic Heart".
Але все ж не втримався від висловлення своїх реальних вражень:
"Перехід на сучасний ігровий рушій Unreal Engine 5 зробив свою справу: оточення стало кінематографічним, а дизайн рівнів опрацьований до найдрібніших деталей. Динамічна зміна погоди і часу доби створює правильну атмосферу. Вночі або під дощем блукати ворожим світом психологічно некомфортно, але інколи доводиться вирушати в рейд затемна".
Рекорди та меми
Всього за кілька годин до кінця дня 20 листопада трансляції «Серця Чорнобиля» згенерували на платформі Twitch близько 2,65 млн годин перегляду (сумарно від тих 416 тис. онлайн-глядачів). Це більше, ніж набрали ефіри з популярними іграми League of Legends, Valorant, Minecraft або Counter-Strike за повну добу! Того дня реліз S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля став причиною проблем провайдерів у кількох містах України. Компанії TENET, Triolan пояснювали, що через масове завантаження гри спостерігалося зниження швидкості інтернету. Про схожі проблеми повідомляли провайдери Lanet та BEST, мережа UTELS, передає Укрінформ.
А ще після виходу S.T.A.L.K.E.R 2 користувачі з усього світу почали масово шукати порно за мотивами гри. Але чинне законодавство забороняє монетизовувати цей культурний тренд.