Як ми зробили спірну благодійну акцію

Як ми зробили спірну благодійну акцію

Все почалося 9 квітня, коли КУСТ запустив сайт, і ми стали чекати. Тоді здавалося, що ідея підтримати медиків за допомогою авторських розмальовок має спрацювати.

Як вона з'явилася?

12 березня почався карантин, і ми дізналися, що протягом декількох місяців усі співробітники проєкту будуть отримувати 50% від своїх гонорарів. Скорочення бюджету змусило нас відмовитись і від послуг усіх фрілансерів – на сайті і в трьох соцмережах залишилося три людини (дві редакторки і журналістка).

Ми продовжували писати про культуру, онлайн-курси, інстаграм-концерти, але на порядку денному все одно залишався коронавірус. Щодня ми стежили за новинами і бачили, як медики недоотримують захисні костюми, на ногах переносять вірус, самі за спеціальною формулою роблять собі спиртові розчини і обробляють ними руки. Всю команду тоді вразила новина про голодування директорки обласної реабілітаційної лікарні Інеси Шевченко. Вона підтримувала колег, яким після початку другого етапу медреформи не хотіли збільшувати зарплати. Ми розуміли, що в таких умовах лікарі щодня борються за наші життя. Тоді у випускової редакторки Ані Заікіної виникла ідея їх підтримати.

Що ми зробили?

Зважилися на благодійну акцію. На спеціальному сайті виклали розмальовки за мотивами робіт місцевих ілюстраторів і художників, до яких приєднався киянин Олександр Грехов – автор "Квантового стрибка Шевченка". Вони надсилали нам оригінали своїх картин або гравюр, а ми публікували їх контурні зображення. Архів авторських розмальовок ми відправляли тим, хто робив внесок на допомогу медикам. Внески автоматично йшли на рахунок благодійного фонду Kiddo.

Скріншот з сайту акції
Из иллюстраций Олега Семака получились хорошие раскраски
Олег Семак. Мурал і контурне зображення

Чому саме розмальовки?

Тому що два роки тому в іншому проєкті авторки КУСТа хотіли зробити справжню розмальовку з дніпровськими муралами. Під час карантину ідея трансформувалася в онлайн-архів різних зображень від місцевих художників (включаючи контури муралів).

До того ж, ми сайт про культуру, тому збір коштів або допомога своїми ресурсами (як це робив бізнес) виявилася неможливою. У той час, коли ми запускали цей благодійний проєкт, український The Village і Liga.net просили про фінансову допомогу для себе, "Український тиждень", щоб вижити, оголосив краудфандингову кампанію, закрилася друкована версія американського Playboy, закрився Insider.

Мурал райтера Zdesroy в Днепре, из которого сделали раскраски
ZdesRoy. Мурал та контурне зображення

Український науково-популярний проєкт "Куншт", щоб зібрати гроші на своє існування, зв'язався з художниками, які до Дня боротьби з хворобою Паркінсона намалювали картини про мозок і емоції. "Куншт" зібрав ці картини і організував онлайн-аукціон. Всього на допомогу журналу вдалося зібрати близько 13 000 гривень.

Як ми діяли?

Несистемно. Через відсутність фінансування та повноцінної команди реалізація практично всієї акції лягла на плечі людини, яка її придумала. Наша випускова редакторка спілкувалася з художниками, робила сайт на Тільді і налаштовувала способи оплати, вела комунікацію з благодійним фондом.

Иллюстрации художницы из Днепра Литы Хейфец, которые превратились в раскраски
Літа Хейфец. Оригінали та контурні розмальовки

Ми працювали, знаючи, що у КУСТа немає ані копійки на акцію, але коли сайт був готовий, керівники програми "Культурна столиця" і проєкту КУСТ знайшли 900 гривень, щоб оплатити хостинг і підтримати своїх співробітників.

І головне – перш ніж запускати проєкт, ми не проаналізували ринок і не побачили, що деякі компанії, наприклад, Audi і Mercedes, викладали розмальовки у вільний доступ (хоч це і були звичайні розмальовки з машинками). А у Вінниці місто підтримало створення безкоштовних антистрес-розмальовок з відомими місцями. Крім того, в рамках ініціативи #ColorOurCollections більше 100 музеїв і бібліотек з усього світу виклали у вільний доступ розмальовки для дорослих.

Що ми отримали в результаті?

Досвід реалізації акції в умовах стресу. Ми зібрали на допомогу медикам 4 000 гривень. Усією командою проаналізувавши свої помилки, ми склали поради для ЗМІ та будь-яких інших творчих проєктів, які хочуть займатися благодійністю.

Не можна, щоб у благодійному проєкті було багато різних посилів. Ми зробили контурні зображення міських муралів, ілюстрацій дніпровських дизайнерів, картин Грехова. Аудиторія не зорієнтувалася і не зрозуміла, чи буде їй цікаво все.

У благодійному проєкті складно відкривати нові імена – в кризовій ситуації люди швидко реагують на щось, що вони знають. Нам варто було взяти більше розкручених художників, але при цьому ми б у будь-якому випадку підтримали початківців.

Популярні учасники благодійної акції допоможуть розкрутити її. Завдяки публікаціям самих художників нам вдалося вийти на великі охоплення.

Формат "один пак розмальовок – багато покупців" цікавіший для благодійності, ніж формат "одна картина – один покупець".

Благодійний проєкт потрібно робити вчасно. "Наш не спрацював, тому що був зроблений не на піку епідемії, а коли всі вже місяць надавали все безкоштовно", говорить таргетолог проєкту КУСТ Макс Сенченко. Ми рекомендуємо заздалегідь готуватися до проєкту і обов'язково закладати час на роботу з налаштуванням платіжних систем, яка може забрати кілька тижнів.

Для створення будь-якого благодійного проєкту потрібні ресурси: час, фінанси і люди.

Займатися благодійністю можна навіть тоді, коли ви самі шукаєте кошти для виживання. Якщо у вас соціально відповідальний проєкт і така ж аудиторія, все вийде.

Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізує Львівський медіафорум, за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

Поділитися: